محسن نورانی ششم اسفند سال 1360 در قزوین به دنیا آمد. پس از سپری کردن دوران نوجوانی و اخذ مدرک دیپلم، به تحصیل در رشته مهندسی متالورژی در دانشگاه پرداخت و از همین زمان جادوی پدیده صوت و موسیقی او را به سمت فعالیت و یادگیری موسیقی سوق داد. پس از اتمام تحصیل در رشته متالورژی، موسیقی را به صورت جدی و تخصصی شروع نمود. در ابتدا، چند سالی به فراگیری پیانو پرداخت و سپس با توجه به علاقه به سازهای خانواده ویولن، به ویژه صدای سحرانگیز ویولنسل به فراگیری این ساز مشغول شد و از دانشگاه در مقطع کارشناسی نوازندگی ویولنسل فارغ‌التحصیل شد. پس از اتمام دوره کارشناسی و در ادامه تکمیل تحصیلات، با توجه به اشتیاق به آهنگسازی و بهره‌مندی از محضر اساتید نامدار این حوزه، در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه تهران در رشته آهنگسازی پذیرفته شد. پس از اتمام تحصیل در دانشگاه تهران، به صورت مداوم همکاری خود را به عنوان مدرس دروس آهنگسازی در مراکز دانشگاهی نظیر: هنرستان موسیقی پسران تهران، دانشگاه هنر (دانشکده سینما تئاتر و دانشکده موسیقی) و موسسات خصوصی و آموزشگاهها ادامه داد. گرایش در زمینه‌های گوناگون پژوهش، محسن نورانی را به تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته اتنوموزیکولوژی در دانشگاه هنر هدایت کرد که اکنون حاصل این تجربیات در خدمت خلق موسیقی، پژوهش و تدریس به نوجوان و جوانان قرار گرفته است.

سوابق تحصیلی

فارغ التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته اتنوموزیکولوژی (قوم‌موسیقی‌شناسی) از دانشگاه هنر (سال 1397).

  • عنوان پایان­ نامه: ستاره‌سازی در بازار موسیقی پس از انقلاب اسلامی ایران با توجه به پدیده بت­وارگی کالایی در موسیقی مردم­ پسند غرب.
  • ارائه خلاصه­ ای از پایان ­نامه به عنوان پایان ­نامه برتر در هفته پژوهش دانشگاه هنر، دانشکده موسیقی گروه اتنوموزیکولوژی سال 1397.
  • اخذ رتبه برتر (شاگرد اول) در پایان دوره کارشناسی ارشد در رشته اتنوموزیکولوژی.

فارغ التحصیل کارشناسی‌ارشد آهنگسازی از دانشگاه تهران (سال 1392).

  • عنوان پایان­ نامه: کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر تم و واریاسیون برای پیانو.
  • اخذ رتبه برتر (شاگرد اول) در پایان دوره کارشناسی ارشد در رشتۀ آهنگسازی.

اخذ مدرک کارشناسی موسیقی در رشتۀ نوازندگی ساز جهانی (ویولنسل) (سال 1390).

 

سوابق اجرایی:

  • مدیر عامل موسسه فرهنگی چند منظوره هنر گستران اندیشه ساز نوین ایران(هانا).
  • عضو کار گروه ارزیابی صندوق اعتباری هنر استان تهران(بخش موسیقی).
  • عضو صندوق اعتباری هنر.
  • عضو کارگروه بررسی موسسات فرهنگی و هنری ایران(بخش موسیقی).
  • عضو موسس انجمن موسیقی استان تهران.
  • رئیس هیئت مدیره انجمن موسیقی استان تهران.
  • عضو کانون آهنگسازان خانه موسیقی.
  • مسئول راه­ اندازی و مدیر داخلی فصلنامه «میدان مشق هنر» به سردبیری و مدیر. مسئولی دکتر سیدحسن سلطانی (سال 1397- 1400).
  • مسئول بخش موسیقی آموزشهای آزاد دانشگاه هنر (سال 1398 -1399).
  • داور نشریه علمی پژوهشی نامه هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه هنر(سال 1400- ).

سوابق تدریس:

  • مدرس موسیقی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خوارزمی (درس: مفاهیم صدا و موسیقی در هنرهای چند رسانه ای) (سال 1403- ).
  • مدرس هنرستان موسیقی پسران (سلفژ، تئوری موسیقی، هارمونی، کنترپوآن، سازشناسی، تاریخ موسیقی و…) (سال 1393- ).
  • مدرس دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر (درس: تربیت شنوایی، سلفژ، هارمونی، و فرم و آنالیز) (سال 1398-1401).
  • مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر واحد 29 (دروس: تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی غرب، هارمونی، سازشناسی و…) (سال 1398- 1400).
  • مدیرگروه موسیقی فرهنگ و هنر واحد 29 (سال 1398-1399).
  • مدرس موسیقی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر (درس: شناخت موسیقی) (سال 1398- 1399).
  • مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر واحد 46 (دروس: تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی غرب، سازشناسی) (سال 1397- 1398).
  • مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر واحد 48 (دروس:شناخت موسیقی و آشنایی با موسیقی فیلم) (سال 1398-1398).
  • مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر واحد 11 (دروس: تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی غرب، هارمونی، ارکستراسیون، آهنگسازی و…) (سال 1393-1397).

سوابق مهارتی هنری:

  • ورود به دنیای موسیقی با راهنمایی مجید انتظامی.
  • فراگیری پیانو نزد امیرعلی حنانه.
  • سلفژ مقدماتی نزد: مرتضی دلشب و سودابه شمس.
  • سلفژ پیشرفته نزد: وارطان ساهاکیان، پریچهر خواجه و امیر اسلامی.
  • هارمونی نزد هوشنگ کامکار.
  • هارمونی پراتیک نزد دکتر هوشیار خیام.
  • فرم و آنالیز نزد تنگیز شاولوخاشیوویلی.
  • سازشناسی و ارکستراسیون، کنترپوان، مبانی آهنگسازی و موسیقی فیلم نزد دکتر کامبیز روشن‌روان.
  • حضور در کلاس های محمدرضا درویشی با عنوان شناخت موسیقی معاصر ایران.
  • تحصیل در دانشگاه های تهران و هنر نزد اساتید: دکتر شاهین فرهت، دکتر کیاوش صاحب‌نسق، دکتر آذین موحد، دکتر امین هنرمند، دکتر هومان اسعدی، دکتر محمدرضا آزاده ­فر، دکتر حمید عسکری، دکتر حسین میثمی، دکتر کیوان آقا محسنی، دکتر سارا اباذری، علیرضا مشایخی، محمدرضا تفضلی، آرمان نوروزی و … .
  • فراگیری ساز ویولنسل نزد اساتید: محسن تویسرکانی، کریم قربانی و آیدین احمدی نژاد.
  • کنسرت با ارکستر کلاسیک گیلان به عنوان نوازنده ویولنسل در برنامه شبهای موسیقی ایران سال 1386.

سوابق پژوهشی:

  • گردآوری، ترجمه و تالیف کتاب با عنوان “ویولنسل (انتشارات چنگ) اولین کتاب دربارۀ ویولنسل در ایران (سال 1393).
  • ترجمه و گردآوری کتاب با عنوان ” آهنگسازان چلیست (آماده چاپ).
  • حضور در برنامه‌ای با عنوان” آشنایی با ساز ویولنسل به عنوان سخنران در خانه فرهنگ گیلان در شهریور سال 1391.
  • حضور در رادیو به عنوان کارشناس و سخنران در ارتباط با معرفی ساز ویولنسل در تیر سال 1389 در برنامه ایران صدا.
  • حضور در رادیو به عنوان کارشناس و سخنران در ارتباط با تعریف ژانرهای موسیقی در اردیبهشت سال 1398 در برنامه سیم آخر، شبکه رادیویی فرهنگ.
  • حضور در رادیو به عنوان کارشناس و سخنران درباره موسیقی جنوب ایران در مرداد سال 1402 شبکه رادیو صدا.

افتخارات علمی و پژوهشی:

  • همکاری با دانشگاه لندن در پروژه سونیک تهران (تحقیق درباره صداهای محیطی تهران) به سرپرستی پروفسور لادن نوشین (1399- ).
  • کسب مقام برتر در جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش پژوهش (بهمن 1402).
  • کسب مقام اول در جشنواره هنری وزارت علوم بخش آهنگسازی ارکسترال موسیقی آیینی و نواحی با اثر “یادگار الموت” (سال 1399).
  • کسب مقام اول در یازدهمین دوره فستیوال موسیقی استان فارس با عنوان مقاله ” از قاهره تا تهران -بررسی تطبیقی تاثیر موسیقی مصر بر گروه نوازی در موسیقی اوایل قرن بیستم ایران” (سال 1399).
  • برگزیده بخش پژوهش هفتمین جشنواره وب­ سایت ­ها و وبلاگ ­های موسیقی با عنوان مقاله ” رویکردهای شرق­ شناسانه در آثار دبوسی” (به صورت مشترک با نویسنده دوم) (سال 1397).
  • برگزیده بخش پژوهش دهمین دوره فستیوال موسیقی استان فارس با عنوان مقاله ” گروه‌نوازی و تحولات سیاسی اجتماعی، یک ارتباط دوسویه: مطالعه درزمانی و همزمانی ارکسترهای موسیقی ایرانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی” (سال 1397).
  • برگزیده مقاله‌نویسی در بخش پژوهش جشنواره صبا دانشگاه هنر با عنوان “بررسی تراژدی در اوورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی بر مبنای الگوی فریتاگ” (سال 1395).

مقالات علمی – پژوهشی و مقالات تخصصی:

  • مقاله با عنوان “پدیده دیجیتال در صنعت موسیقی: چالش‌ها و فرصت‌ها” فصلنامه وسایل ارتباط جمعی “رسانه”، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.(دوره 33،شماره 4، پیاپی 129، سال 1401).

https://ensani.ir/file/download/article/64605cfb46aa9-9616-1401-4-3.pdf

  • مقاله‌ با عنوان موسیقی ایرانی با طعم هارمونی زوج: تلاشهای مرتضی حنانه در چندصدایی کردن موسیقی ایران، فصلنامه میدان مشق هنر، دانشگاه هنر. (دوره 1، شماره 1، سال 1399).

http://mmh.journal.art.ac.ir/article_881_0d8e8b1e96991518bb621217142c4c8a.pdf

  • مقاله‌ با عنوان زندگی شهری، ضبط صوت و مرگ لالایی: بررسی موردی لالایی­خوانی در الموت قزوین” به فصلنامه مطالعات اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه تهران. (دوره 16، شماره 59، سال 1399).

https://dx.doi.org/10.22034/jcsc.2020.95426.1743

  • مقاله‌ با عنوان  بررسی تراژدی در اوورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی بر مبنای الگوی فریتاگ” به فصلنامه هنرنامه موسیقی و نمایش دانشگاه هنر (دوره 9، شماره 18، سال 1398).

http://dam.journal.art.ac.ir/article_698.html

  • مقاله‌ با عنوان واکاوی بنیان‌های ادبی و فلسفی در اپراهای واگنر” فصلنامه موسیقی و نمایش هنرهای زیبا دانشگاه تهران (دوره 23، شماره 1، سال 1397).

https://jfadram.ut.ac.ir/article_64885.html

  • مقاله با عنوان تاثیر گوستاو مالر بر آهنگسازان مکتب دوم وین” فصلنامه موسیقی و نمایش هنرهای زیبا دانشگاه تهران (دوره 23، شماره 4، سال 1397).

https://jfadram.ut.ac.ir/article_69001.html

  • مقاله‌ با عنوان رویکردهای شرق‌شناسانه در آثار دبوسی” فصلنامه هنر نامۀ موسیقی و نمایش دانشگاه هنر (دوره 7، شماره 14، سال 1396).

http://dam.journal.art.ac.ir/article_525.html

  • مقاله‌ با عنوان “بررسی نقش و آثار گرونوالد در اپرا وسمفونی ماتیس نقاش اثر هیندمیت” فصلنامه موسیقی و نمایش هنرهای زیبا دانشگاه تهران. (دوره 22، شماره 1، سال 1396).

https://jfadram.ut.ac.ir/article_60736.html

  • مقاله‌ با عنوان تولد سرناد و تزلزل تنالیته” فصلنامه موسیقی و نمایش هنرهای زیبا دانشگاه تهران”
    (بررسی تحلیلی سرناد 24 اثر آرنولد شوئنبرگ) (دوره 20، شماره 2، سال 1394).

https://jfadram.ut.ac.ir/article_56347.html

  • مقاله با عنوان بررسی دلایل مقبولیت موسیقی مردم­ پسند نزد عموم مردم با تکیه بر مدل رایسبه فصلنامه هنر نامۀ جامعه­ شناسی و هنر دانشگاه تهران. (در دست داوری)
  • مقاله با عنوان “مینیمالیسم و بررسی جنبه ­های آن در قطعه آینه در آینه اثر آروو پرت منتشر شده در ماهنامه تخصصی گزارش موسیقی (شماره 48، سال 1392).
  • مقاله با عنوان “هایدن و نبوغ در بسط و گسترش تماتیک” منتشر شده در ماهنامه هنر موسیقی (شماره 119، سال 1390).
  • مقاله با عنوان “ادیت­ های شش سوئیت ویولنسل اثر یوهان سباستیان باخ” منتشر شده در ماهنامه هنر موسیقی (شماره 112، سال 1389).
  • مقاله با عنوان “بررسی سیر تحول ویولنسل در دوره­ های مختلف” منتشر شده در ماهنامه هنر موسیقی (شماره 108-109، سال 1389).
  • مقاله با عنوان “ویولنسل ساز آکومپانیمان و مجری باس ­کونتینو در باروک” منتشر شده در ماهنامه تخصصی گزارش موسیقی (شماره 33-34، سال 1389).
  • مقاله با عنوان ” کاربرد فایبرکربن در نسل نوین سازهای خانواده ویولن” منتشر شده در ماهنامه هنر موسیقی (شماره 103، سال 1388).
  • مقاله با عنوان “پرنامبوکو از ابتدا تاکنون در صنعت موسیقی” منتشر شده در ماهنامه هنر موسیقی (شماره 102، سال 1388).

آثار موسیقایی:

  • به کجا چنین شتابان، برای گروه کر، پیانو و ویلنسل (در بزرگداشت محمد رضا شفیعی کدکنی)(سال 1402).
  • سوئیت سمفونی مینودر، برای ارکستر سمفونی، گروه کر، خواننده، روایت کننده و سازهای ایرانی (انتشار 1401).
  • خلیج زیبا، برای سازهای محلی جنوب ایران، ارکستر و خواننده سولو (سال 1400).
  • آوای بی فروغ برای گروه کُر و پیانو (در بزرگداشت فروغ فرخزاد) (سال 1395).
  • کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر. زمان تقریبی: 20 دقیقه (سال 1392).
  • تم و واریاسیون برای پیانو. زمان تقریبی: 5 دقیقه (سال 1391).
  • سایه­ های شب برای پیانو سولو زمان تقریبی: 5 دقیقه (سال 1391).
  • فردا برای پیانو سولو زمان تقریبی: 5 دقیقه (سال 1391).
  • حزین برای دو چلو زمان تقریبی: 4 دقیقه (سال 1390).
  • سفیر نوآوری (برای ارکستر، گروه کر و خواننده سولو در 5 موومان) زمان تقریبی: 29 دقیقه (سال 1387).
  • تنظیم تمهای محلی ایران برای کوارتت زهی (سال 1387).
  • تریو برای پیانو، چلو و ابوا در 2 موومان زمان تقریبی: 9 دقیقه (سال 1386).
  • ساخت موسیقی برای فیلم کوتاه “طاهره” به کارگردانی نسیم استوار (سال 1400).
  • مشاور و دستیار آهنگساز در سریال کلبه‌ای در مه به کارگردانی حسن لفافیان و آهنگسازی مسعود سخاوت‌دوست، پخش از شبکه 3 سیما (سال 1399).
  • دستیار آهنگساز در سریال “پس از آزادی” به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و آهنگسازی مسعود سخاوت‌دوست، پخش از شبکه 1 سیما (سال 1399).
  • ساخت موسیقی برای فیلم کوتاه “رویای شیرین” به کارگردانی حامد شادابی (سال 1398).
  • ساخت موسیقی برای فیلم داستانی “قدم نورسیده” به کارگردانی اسد سرکانی (سال 1398).